Eskilstuna

article_image_full

Eskilstuna är Sveriges femtonde stad i storlek. De sista åren har kommunen ständigt vuxit vilket inte minst beror på Mälardalens högskola som vi delar med Västerås. Staden är känd för bl.a. gruppen Kent, Parken Zoo och Munktell (idag Volvo CE).

Eskilstuna har fått sitt namn från missionären och biskopen Eskil som levde här på 1000-talet. Senare utvecklades Eskilstuna till en riktig industristad inom främst smide och metallbearbetning.

Vi frikyrkoförsamlingar i Eskilstuna har ett nära samarbete och ett gemensamt uppdrag: ”Att tillsammans uttrycka och utbreda Guds rike i Eskilstuna”. Detta uttrycker vi genom Cafévagn, Skolkyrkan, Sjukhuskyrkan, 24-7 Bön, mm.

I våra lokaler har även församlingen Zion Temple och Finska fria församlingen gudstjänster.