Fristadskyrkan vill vara en fristad för otillräckliga människor
som vill följa och förvandlas av Jesus.

Vår längtan är att Fristadskyrkan skall vara till hjälp för människor att lära känna och följa den Jesus som bibelns evangelier berättar om. Vi tror att han visar oss på det liv som människan är skapt för att leva. Till Jesus drogs framförallt människor som inte såg sig som särskilt religiösa men som erkände sitt behov av Gud. På samma sätt önskar vi att vår enkla och inte alls perfekta gemenskap ändå skall leda till att vi och många andra får smaka och se mer av Guds kärlek.

Tre nyckelord vi vill skall prägla vår församling:

GEMENSKAP : Ensam är inte stark.

• Vi tror att människan är skapt för att leva i relationer.
  • Därför vill vi stödja vänskap och gemenskap där vi uppmuntrar och stödjer varandra.
  • Detta uttrycks framförallt i våra mindre grupper, s.k. hemgrupper.

TILLBEDJAN
: Pengar och prylar är inte människans mål.

•  Vi tror att människan är skapt för att leva i relation till den Gud som gett oss livet.
  • Därför uppmuntrar vi till att be och lovsjunga Gud, och leva ett liv där Jesus är förebilden
  • Detta uttrycks i det personliga livet likväl som i den gemensamma gudstjänsten.

MISSION
: Vi lever inte för vår egen skull.

• Vi tror att människan är skapt med ett uppdrag av Gud och som visade sig i Jesu liv.
  • Därför söker vi en livsstil som visar på Guds kärlek och ger den vidare i olika sammanhang
  • Detta uttrycks på olika sätt i olika sammanhang på olika platser utifrån olika förutsättningar.