Stadsjakt i Eskilstuna

Välkommen att vara med i en stadsjakt. Vid elva olika platser i staden finns frågor att besvara med ett tal som svar. De flesta frågorna besvaras genom att räkna saker eller genom en snabb sökning på internet. Med denna aktivitet får du röra dig ca 5 km i vår vackra stad. Att delta är roligt och frisk luft och motion får man på köpet.

Denna aktivitet är också till för att ge hopp för järnvägsbarn i Indien. Under året med pandemi har utvecklingen gått bakåt på många områden vad det gäller fattigdomsbekämpning, barns rätt till skolgång, hälsa och arbetet mot människohandel. Vi är en del av EFK (Evangeliska Frikyrkan) som arbetar mitt i pandemin med att förbättra situationen för människor runt om i världen.

Starta jakten här

Ge en startgåva till Järnvägsbarnen i Indien genom att swisha till 123 187 0690 (Fristadskyrkan) och ange Stadsjakt. Ger du minst 25 kr är du med i utlottningen av ett presentkort på Slagsta Glass!

Kontrollerna finns på Google Maps här: https://shorturl.at/qLUZ3

Det går också hämta ett blad med kontrollerna i en postlåda vid Fristadskyrkans entré, Kungsgatan 36, inne på gården.

När du är färdig

Skicka in talen för respektive kontroll genom att maila: stadsjakt@fristadskyrkan.se
Svara senast 9 maj. Lycka till!

Korttidsboende för Järnvägsbarn

Invid järnvägen i de största städerna i Indien ligger stora slumområden. Alltför många barn bor här och hjälper till att försörja familjen genom att putsa skor, tigga eller samla sopor som de säljer, men många hamnar också i kriminalitet eller utnyttjas. Vid järnvägen bor också gatubarn som rymt hemifrån, hamnat där genom människohandlare eller kommit bort från sina föräldrar.

En del räddas och får bo på korttidsboenden som EFKs partner driver, medan man försöker hitta deras familjer. Det största arbetet sker dock i förebyggande syfte. Man erbjuder bland annat undervisning, hjälp att komma in i den statliga skolan och en meningsfull fritid för barn och ungdomar.